De Citit : Editoriale

Vivisectia de teatru

| 28 mai

Inside: explorare teatrala cu participare publica
In curte la Muzeul taranului Roman (MTR), la o masa inghesuita printre tarabele negustorilor de produse artizanale, ești invitat, impreuna cu perechea ta, sa iei loc si sa astepti sa inceapa spectacolul. Apare o calauza, vizibil costumata ca pentru un spectacol, care, strecurandu-ne prin musuroiul de oameni, ne coboara in subsolul muzeului. De aici, gata, esti pe alt taram: esti condus prin vintrele cladirii unde, ici-colo, in cateva unghere, se intampla cate ceva. Doi frati isi traiesc nevoia de evadare din suferinta remuscarii, doua prietene vor sa evadeze din Romania ceausista, un suflet posedat vrea sa convinga duhul sfant sa fuga din Muzeul Taranului. Aparent, sunt trei piese scurte, dar de fapt sunt sase: fiecare dintre noi, cei doi spectatori, a fost dotat cu cate un telefon mobil care permite altor personaje sa participe la poveste; vocile pe care le aude fiecare dintre noi au scenarii diferite, asa ca la iesire descoperim ca desi am fost in aceeasi “sala”, fiecare a primit spectacolul lui.
Inside e un format experimental de import. La noi a fost adus de Doctor’s Studio si PopUP Theatrics, in parteneriat cu MTR (felicitari pentru curaj). Experimentala a fost si conceperea spectacolului: trei autori si trei regizori au vizitat locul ales pentru a gazdui si inspira spectacolul – MTR – dupa care au la dispozitie un numar limitat de zile sa scrie, respectiv sa produca spectacolul. Timpul este si el subiect in spectacol, perechile de spectatori intersectandu-se prin cotloanele muzeului cu precizie astronautica.
Cand spui experiment, emotia intra in defensiva. Totusi, Inside reuseste sa fie un experiment emotional. Traiesti povestea in contact direct cu personajele, esti un voyeur privilegiat – foarte curios, dar cu vinovatie, teama, bucurie si, pe alocuri, cu umor. Cand am revenit in puzderia de oameni din curtea MTR am simtit ca stiu totul despre ei.