De Citit : Editoriale

The Sleeping Beauty

| 01 mai

Museo del Prado

Tot la Madrid, intr-unul si acelasi muzeu prin care am navigat ca printr-o fascinanta enciclopedie a istoriei artei, am prins o expozitie de mici dimen­siuni: intitulata „La Bella durmiente“ (24 februarie – 31 mai 2009), expozitia selecteaza nu mai mult de 17 piese din colectia de pictura victoriana a Muzeului de Arte Ponce, Puerto Rico, un muzeu inaugurat in 1959 pornind de la colectia industriasului Louis A. Ferée si momentan inchis pentru reamenajare.

Hai sa spunem ca eseul curatorial este configurat in jurul a doua piese, „Last Sleep of Arthur in Avalon“, de Edward Burne-Jones (1833 – 1898) si „Flaming June” de Frederic Lord Leighton (1830 – 1896), carora li se adauga pictura si desene semnate de John Everett Millais (1829-1896), Dante Gabriel Rossetti (1828-1882), Thomas Seddon (1821-1856) si William Holman Hunt (1827-1910). Ce anume ii leaga pe acesti artisti? Dincolo de adeziunea lor la „fratia pre-rafaelita“ (atitudine nascuta in jurul anului 1848 cu misiunea de a reforma pictura Angliei conservatoare), cei sus-mentionati impartasesc o noua viziune asupra naturii, odata cu tentatia de a redescoperi inocenta picturii Renasterii timpurii (cu tot cu temele si cadrul ei de reflectie).

„Arthur”-ul lui Burne-Jones este o compozitie nu doar de mari dimensiuni ci si majora in corpus-ul de lucrari ale artistului, legenda spunand ca a lucrat la ea ani indelungi, cu reveniri si abandonuri, pana spre sfarsitul vietii. „Flaming June“ (1895) este considerata de specialisti drept capodopera lui Leighton: senzualitatea (daca nu chiar lascivitatea involuntara) a unei domnite cuprinsa de vraja somnului este interpretata de unii drept omagiul pictorului adus marii traditii picturale a lui Giorgione si Titian. Pentru pictura victoriana, date si imagini la www.victorianweb.org.