De Citit : Editoriale

Roman Cotosman

| 08 aprilie

Secvente

„Lui Roman Cotosman i se potrivea cel mai bine atributul de pesimist robust. (…) Era si sceptic, si tonic. Nu l-am surprins niciodata suparat. Amarul lui avea ironie si zambet. Fire mucalita, se salva prin umor. Era totodata si un pasionat al gandirii prospective“, asa inregistreaza Constantin Flondor primele impresii ale intalnirii cu Cotosman, undeva in jurul lui 1964, la Timisoara, unde cel din urma tocmai revenea dupa o sedere pariziana de aproape jumatate de an. Povestea va este desigur cunoscuta: Flondor, Bertalan si Cotosman ajung sa se plimbe impreuna, sa se viziteze, sa se imprieteneasca, sa devina complementari, pentru ca foarte curand sa construiasca „o singuratate in trei“ – gruparea 1+1+1. Observatii, preocupari, cercetari comune. In mai 1968, prima manifestare a gruparii are loc la Bucuresti, in sala Kalinderu, expozitia devenind „o platforma“ pentru participarea la Trienala de Arta Decorativa de la Milano si la Bienala de Arta Constructiva de la Nürnberg (aprilie 1969). Este momentul in care Cotos­man decide sa ramana in Germania, la numai un an distanta ajungand sa se stabileasca in Philadelphia (unde se stinge in 2006). Abia in 1991 revine pentru prima oara in tara, invitat sa participe la o retrospectiva a miscarii artistice timi­sorene din anii ’60 (expozitia de la Muzeul de Arta din Timisoara, conceputa de Ileana Pintilie). La sfarsitul anului trecut, acelasi muzeu din Timisoara a gazduit expozitia SECVENTE, formulata de Ileana Pintilie pornind de la lucrari ale lui Roman Cotosman aflate in colectia Viorel Farcas si donate cu aceasta ocazie muzeului. Catalogul este unul pretios: editat de Graphite, acesta include texte de Livius Ciocarlie, Ileana Pintilie si Marcel Tolcea, precum si reproduceri ale seriei de lucrari realizate intre 1982 – 1992. Tusuri si colaje de hartie ce marturisesc apro­pierea lui Cotosman de estetica artei concrete si de minimalism, in defavoarea cinetismului anilor ‘70. „O profunzime redobandita“, „o meditatie despre aleatoriul care stapaneste lumea si despre golul pe care se sprijina“ (Livius Ciocarlie).