De Citit : Editoriale

Realism magic de Mississippi

| 28 martie

Indie-ul-fenomen al anului 2012.

Un film american low-budget, jucat de neprofesionisti si regizat de un debutant in varsta de 29 ani, Beasts of the Southern Wild vine in curand la NCRR (sub titlul Taramul visurilor), dupa ce s-a acoperit de glorie pe ruta Sundance-Cannes-Oscaruri. Regizat de Benh Zeitlin (care provine dintr-o familie de folcloristi), filmul e plasat intr-o comunitate rurala extrem de saraca din delta Mississippi-ului, pe care o vede prin filtrul transfigurator, “magicizant”, al privirii unei fetite (afro-americane) in varsta de 6 ani.
Oarecum in stilul personajelor lui Malick, fetita (jucata de Quvenzhané Wallis cu o tinuta formidabila) obisnuieste sa monologheze launtric pe tema locului ei in Univers si sa-si apropie urechea de trupurile pasarelelor, ca sa asculte cum fosneste urzeala Universului.
Atunci cand asupra comunitatii se abate o calamitate naturala evocand uraganul Katrina (si asociata topirii calotei polare, care mai si elibereaza din gheata o turma de mamuti-mistreti mitologici), fetita porneste intr-o aventura alaturi de tatal ei (un alcoolic suferind de inima) si de alti tovarasi (tot niste alcoolici declasati).
Fantasticul acestui film e unul in buna masura home-made – case ridicate pe apa si carpite in fel si chip, ambarcatiuni bricolate din deseuri –, iar maniera de prezentare cinematografica e anti-glossy. Numai ca e indecent de usor, din partea cuiva care vine din afara asa cum vine regizorul, sa celebreze libertatea acestor marginali asa cum o celebreaza el – fara a merge dincolo de stereotipuri in descrierea lor (white trash, negrisorul mistic), fara a le problematiza marginalitatea dintr-o perspectiva politica, totul cu scuza “privirii de copil”.