De Citit : Editoriale

Quadriennale Düsseldorf

| 13 octombrie

Hier schlägt der Puls der Kunst

Bun, prin cuvinte simple se poate spune ca, vazandu-se in ultimii ani (de dupa reunificarea Germaniei) detronat de Berlin, Düsseldorful incearca sa-si recastige o dinamica si o stralucire culturala similara celei de care s-a bucurat in anii ‘60-’70. Deloc intamplator atunci faptul ca aceasta a doua editie a cvadrienalei de arta contemporana, ce se desfasoara in intervalul septembrie 2010 – ianuarie 2011, allege sa-si concentreze atentia asupra lui Joseph Beuys, figura dominanta a Academiei de Arta din Düsseldorf, caruia muzeul K20 ii dedica o ampla retrospectiva, sub titlul Parallel Processs. Curatorul Marion Ackermann, director al K20, a selectat peste 300 de piese (desene, obiecte, filme, instalatii, material documentar), parte dintre ele parasind pentru prima oara locatia lor permanenta (fie ca e vorba de colectii publice ori private, cum e – de exemplu – Stripes from the house of the shaman 1964 – 72, 1980, pentru intaia data prezentata in Europa), expozitia fiind desigur acompaniata de un urias catalog. Cvadrienala presupune participarea a noua institutii muzeale si spatii expozitionale, orasul contribuind, in ciuda crizei pe care o cunoastem cu totii, cu aproximativ cinci milioane de euro.

In Kunsthalle este celebrat, prin ricoseu, artistul belgian Marcel Broodthaers; K21 – Kunstsammlung Nordrhein-Westfalen arunca o privire critica asupra anilor ‘80 si a artistilor pe atunci conectati Academiei de Arta din Düsseldorf; Museum Kunst Palast te ademeneste cu o retrospectiva Nam June Paik, iar Katharina Sieverding varsa la imai – Inter Media Art Institute aproape doua mii de fotografii din propria-i arhiva, pentru a imagina o constelatie vizuala naucitoare. Se adauga film, mult film (vezi retrospectiva Derek Jarman – Super8), performances, interventii in spatiul public si teorie. Arta zvacneste!