De Citit : Editoriale

Paul Chan

| 27 noiembrie

What Art Is and Where it Belongs

Nu e pentru prima oara cand semnalez aici aparitia jurnalului conceput de e-flux.com. Din ultimul numar (noiembrie 2009) mi-a sarit in fata ochilor un eseu semnat de Paul Chan si intitulat „What Art Is and Where it Belongs“. Presupun ca numele lui Chan va este cat de cat cunoscut: artist si activist, americanul nascut in Hong Kong a devenit vizibil pe scena internationala odata cu filmele sale de animatie, pentru ca treptat sa abordeze felii distincte ale lumii digitale, una dintre cele mai consistente piese ale lui fiind naratiunea HTML despre un Baghdad de dinainte de razboi. In fine, un substantial articol aparut in Frieze (martie 2005) si disponibil cititorilor online discuta, prin vocea lui Peter Eleey, mai multe aspecte ale creatiei artistului, insa vreau sa ma opresc acum doar la eseul din e-flux journal, text a carui prima versiune a aparut in volumul The Return of Religion and Other Myths: A Critical Reader in Contemporary Art, publicat de BAK Utrecht.

De la marturisirea unei mici intamplari, in care artistul se afla incurcat in a gasi loc unei picturi in casa, pornesc o serie de observatii si reflectii precum: „constelatia lucrurilor dintr-o casa – incluzand aici si lucrarile de arta – creeaza o retea de functii si intelesuri ce ne conecteaza unui loc si ne ancoreaza in realitatea sensibila“; „arta este si mai mult, si mai putin decat un lucru” si tocmai aceasta simultana expresie a „mai multului“ si a „mai putinului“ o face sa fie ceea ce este. Rezumand enunturile despre moartea artei, concluzia lui Paul Chan este ca astazi traim evidenta faptului ca arta nu a murit: „arta contemporana face vizibil felul in care noi intampinam, ignoram, opunem rezistenta ori ajustam fortele ce imping realitatea in viata noastra“. Va las sa cititi textul la adresa e-flux.com/journal/view/95 pentru a vedea cum astazi arta ca sa fie arta trebuie sa se simta perfect acasa.