De Citit : Editoriale

Istanbul

| 22 iulie

What, How & for Whom

Peste vara magia Venetiei paleste, iar atentia lumii artistice se orienteaza catre Istanbul. Cea de-a 11-a editie a Bienalei Internationale de Arta Contemporana, ce urmeaza a se desfasura intre 12 septembrie – 8 noiembrie 2009, este curatoriata de What, How & for Whom (WHW), colectiv infiintat in Zagreb in 1999 si dedicat culturii vizuale. Titlul propus de WHW – What Keeps Mankind Alive? – constituie versiunea engleza a piesei Denn wovon lebt der Mensch? Ce incheie al doilea act al unei opere compusa de Brecht in urma cu 80 de ani, The Threepenny Opera, considerata revolutionara prin comentariul ei socio-politic. Nu cumva dezbaterea curenta asupra rolului artei in declansarea schimbarilor sociale isi gaseste un serios pandant in anii 1930, pe cand „stanga“ avea de confruntat fascismul si stalinismul, se intreaba retoric WHW pentru a-si lamuri demersul.

Chiar si o privire fugitiva pe textul lui Brecht scoate la lumina teme recurente in arta contemporana, apreciaza WHW, precum distributia inegala a bogatiei, balanta halucinanta dintre hrana si pauperitate, norme sociale, etica fragila, ipocrizie religioasa, responsabilitate individuala. Conceptul bienalei este pe larg prezentat pe pagina web a fundatiei ce organizeaza evenimentul, iksv.org. Tot aici sunt descrise si strategiile curatoriale puse in joc, laolalta cu gesturi, tehnici si abordari desprinse din demersul lui Brecht si capabile a fi activate azi, astfel incat privitorul insusi sa devina un „participant productiv“. Trei sunt locatiile expozitiei pregatite de WHW, insa recursul la formatul clasic nu face decat sa lase loc investigarii potentialului institutiei „bienala“ de a impune si, deopotriva, contesta, submina chiar autoritatea cadrului ei social. Aceeasi pagina web listeaza si artistii invitati ai bienalei, printre care se numara si Ioana Nemes.