De Citit : Editoriale

Dezastru

| 22 iulie

Inamicii publici e un dezastru.

Inamicii publici se anunta ca un regal: o reconstituire de lux a vietii gangsteresti din Chicago-ul anilor ’30, cu Johnny Depp si Christian Bale in rolurile gangsterului, respectiv politistului, regizata de un specialist in glamour macho ca Michael Mann. Dar Mann n-a livrat chiar ceea ce se astepta de la el. Pe alocuri, ce-a livrat el seamana cu filmele alea facute intre prieteni si postate pe YouTube: niste baieti alergandu-se in costume de anii ’30, cu pistoale de jucarie in mana. Numai ca baietii sunt Depp si Bale, iar pistoalele, costumele si decorurile sunt autentice.

Camerele digitale folosite de Mann sunt cele care lasa impresia asta. Dupa toate aparentele, look-ul pe care l-a obtinut e cel pe care si l-a dorit. Daca are si efectul scontat – dupa spusele lui, un efect de hiperrealitate si contemporaneitate, opusul efectului distantator al look-ului traditional „de epoca“ – asta e o alta discutie. Se poate argumenta ca pistoladele castiga in imediatete si ca unele imagini (gangsterul-vedeta Dillinger sosind noaptea, sub paza politiei, pe un aeroport plin de jurnalisti) chiar au claritatea aceea hiperrealista despre care vorbea el, dar multe imagini n-arata a realitate luata prin surprindere, ci a platou de filmare luat prin surprindere – ca si cand ce vedem ar fi fost filmat cu telefonul mobil de un gura-casca de pe margine, in timp ce Mann facea filmul adevarat.

Oricum, acest look pretins-realist nu se potriveste cu restul tratarii lui Mann, care e conventional-romantica in ceea ce priveste figura lui Dillinger si extrem de fuserita in toate privintele – de la faptul ca America din jurul eroului nici nu se simte la faptul ca majoritatea tovarasilor lui de banditism nu fac impresie nici macar ca mecle.