De Citit : Editoriale

Cine se ascunde in spatele lui George Enescu

| 29 septembrie

Lucian Ban si John Heber

Nu stiu cati dintre voi, cititorii fericiti ai rubricii acesteia ati avut copilaria chinuita de concertele duminicale ale filarm­o­nicii. Eu am trecut prin acest purgatoriu si m-am ales cu o alergie acuta fata de muzica culta. Nu trezesti un pusti de 12 ani duminica la 9 sa-l imbraci la cravata si sa-l arunci intr-o sala in care singurul divertisment este iesirea. Deci nu am ascultat niciodata Enescu sau daca am ascultat n-am stiut si n-am vrut sa stiu ce-am ascultat, clar?

Mai tarziu, cand am incercat sa recuperez terenul pierdut, pur si simplu nu m-am mai intalnit cu „cel mai mare compozitor roman“. In schimb, sa vezi dracie, am asistat la concertul „Enescu re-imagined“ oferit joia trecuta de Lucian Ban si John Hebert. Ban a dus la New York cateva partituri de Enescu intre care unele absolut virgine, adica n-au fost niciodata interpretate si l-a invitat pe basistul Hebert sa le re-scrie, impreuna, in limbaj de jazz. Ceea ce a rezultat e corect denumit „re-imaginat“. S-a nascut, cu alte cuvinte, un spectacol care a avut cronici excelente in Statele Unite, la care contribuie inca 6 muzicieni: Ralph Alessi – trompeta, Tony Malaby – saxofon, Mat Maneri – viola, Albrecht Maurer – vioara, Gerald Cleaver – tobe si india­nul Badal Roy la tablas. Mie mi-a pla­cut imens ce-am trait la teatrul Majes­tic, dar faptul ca stiu ca au ramas pe dinafara mult mai multi doritori decat cei din sala m-a facut sa ma simt inca mai culpabil. Cred ca am fost singurul din public care l-a ascultat in premiera pe Enescu mai intai in versiunea „reimaginata“ in jazz. Iar cel mai grav mi se pare faptul ca dupa ce-am trait un Enescu intr-o limba mult mai prietenoasa, ajutat de diabolica vioara a lui Maurer, ma tem de primul contact cu Enescu interpretat de o orchestra simfonica. Daca o sa mi se para un cover trist dupa Ban-Hebert?