De Citit : Editoriale

Bono planetarul

| 04 noiembrie

Da, Bono planetarul

U2 este, poate, grupul rock care trezeste cele mai intense pasiuni: are o multime de fani dar sunt destui si aceia care stram­ba din nas cand aud de Bono, suspectandu-l de pilda ca actiunile sale din ultimii ani, de "salvare" a planetei, sunt in fapt abile manevre de marketing. Dincolo de controverse, venerabila U2 si-a aratat recent muschii intr-un eveniment planetar: transmisia mondiala live pe YouTube a unui concert de doua ore des­fasurat pe un stadion din Pasadena. Participantii "pe viu" au fost vreo 97.000, dar numarul celor care au privit in direct evenimentul pe ecranele computerelor a depasit 10 milioane! Acum 22 de ani, un concert U2 (cum a fost cel din 25 septem­brie 1987 pe stadionul din Philadelphia), strangea in jur de 86.000 de spectatori. E o diferenta uriasa intre trecut si prezent, ca cifre de audienta, diferenta data de world wide web.

Veti spune ca transmisia mondiala a evenimentului de la Pasa­dena nu este tocmai ceva iesit din comun, din moment ce avem de vreo 40-50 de ani live-uri TV. De acord, numai ca tran­smi­sia YouTube anunta chestii interesan­te pentru viitor. Aceasta performanta (iti trebuie ceva resurse tehnice ca sa asiguri streaming pentru milioane de useri, la calitatea recentului concert U2) este un test de consum media. YouTube a intepenit de prea mult timp in stadiul de colectie mondiala de filmulete. Costurile de functionare sunt uriase, iar return-ul din advertising este modest. Este posibil ca YouTube (si alte platforme video de acest gen) sa devina Televiziunea Mondiala pentru generatiile care refuza din ce in ce mai hotarat reteta de multe ori stupida a televiziunilor comerciale clasice. Iar faptul ca – asa cum v-am mai povestit – televizoarele plate de ultima generatie sunt optimizate pentru video online nu face altceva decat sa intareasca aceasta presupunere.