De Citit : Editoriale

Arta anilor ’80-‘90

| 09 decembrie

Studiu de caz. Deja instalata saptamana trecuta la Berlin, in Galeria Plan B, expozitia "When History Comes Knocking" se inscrie intr-o suita de demersuri teoretice ori curatoriale ce-si propun revizitarea strategiilor artistice din trecutul recent.
Curatorul Judit Angel sesizeaza astfel urgenta de a reevalua critic anumite practici si directii experimentale din arta romaneasca din intervalul anilor ’80 – ’90, acum cand termeni si concepte (odinioara intens vehicu­late) isi diminueaza cumva greutatea, la limita chiar neutralizandu-se, tot la fel cum "conflicte culturale" puse pe seama diferentelor dintre Est si Vest, de exemplu, isi pierd usor-usor relevanta.
Expozitia se concentreaza asupra naturii experimentale a artei romanesti din anii ’80 – ’90, selectia fiind argumentata prin faptul ca relatia dintre arta si societate ar fi fost mai transparenta, sa spunem, gratie acestor forme particulare de expresie. Relativa lor discretie in spatiul public de dinainte de ’89 nu surprinde pe nimeni; interesant de vazut este felul in care fotografia, arta video, instalatia, performance-ul au capatat in anii ’90 un soi de aura culturala si cred ca acesta este si sensul expozitiei.
Fara a-si propune coordonate exhaustive, demersul curatorial invita o lista generoasa de artisti: Alexandru Antik, Sándor Bartha, Rudolf Bone, Calin Dan, Mircea Florian, Teodor Graur, Ion Grigorescu, Kinema Ikon, Iosif Király, Calin Man, Dan Mihaltianu, Wanda Mihuleac,
Andrei Oisteanu, Miklos Onucsan, Eugenia Pop, Decebal Scriba, Nadina Scriba, Dan Stanciu, subREAL, László Újvárossy, Sorin Vreme.
Chiar daca nu ajungem pana in februarie la Berlin, luni, 13 decembrie, la Universitatea de Arte va avea loc o intalnire cu Judit Angel, in cadrul conferintei GE-NEC III, expozitia despre care va scriu constituind un studiu de caz.