De Citit : Editoriale

AGENDA subiectiva 2010

| 06 ianuarie

save the date

Seria marilor expozitii de arta contemporana se des­chide in 2010 odata cu biena­la de la Whitney (25 februarie – 30 mai), inaugurata inca din 1932. Curatorul Francesco Bonami a anuntat deja lista artistilor invitati, selectia sa mizand pe posibilitatile artei de a oferi o pista de reflec­tie asupra tensiunii dintre anxietate si optimism, asa cum cele doua stari au fost traite / consumate cel putin in ultimii doi ani.

Din 12 mai aten­tia se va concentra asupra celei de-a 17-a editii a biena­lei de la Sydney, al carei curator este nimeni altul decat David Elliot: acesta propune ca tema „Frumusetea distan­tei“, unul dintre argumente fiind ca insasi ideea de distanta exprima conditia artei. Subtitlul ales, Songs of Survival in a Precarious Age, in­vita in joc directii de lectura ale artei intr-un timp dominat de conflicte si amenin­tari dintre cele mai diverse. Intre 21 mai si 25 iulie, Bucurestiul se inscrie (din nou) pe harta internationbala a bienalelor, odata cu cea de-a 4-a editie a Bucharest Biennial, Felix Vogel fiind invi- ­tat sa formuleze conceptul si, desigur, sa propuna lista artistilor. Pagina web ofera un interviu realizat de Markus Miessen cu tanarul curator, interviu ce lamureste punctul de pornire pentru ceea ce va primi titlul Handlung. On producing Possibilities.

Vara anului 2010 este una berlineza, cea de-a sasea editie a bienalei de arta contemporana (11 iunie – 8 august) urmand a fi orchestrata de Kathrin Rhomberg, pentru ca in 21 septembrie intalnirea cu arta sa fie stabilita la São Paulo. Desemnat curator al editiei a 29-a, economistul si teoreticianul Moacir dos Anjos s-a oprit asupra unei metafore des­prinse din corpul poetic al lui Jorge de Lima, There is always a glass of sea for a man to navigate, pentru a se ghida in formularea unei expozitii-rezervor pentru concepte existente despre viata. La 1 octombrie se va inaugura si Manifesta 8, de aceasta data in doua orase ale Spaniei, Murcia si Cartagena, responsabile pentru continut fiind trei „colective“, Alexandria Contemporary Arts Forum, Chamber of Public Secrets si Tranzit.org, speranta fiind pusa intr-un dialog creat cu Africa de Nord si intr-o posibila deschidere a formatului unei bienale europene dincolo de granitele continentului.